Wednesday 10 August 2011

Parenting Issues. Part 2

Hye alla,

kita sambung eyh..

Umur 3 hingga 5 tahun

1) Rules
Pada usia ini, si comel sudah mula faham akan tindakan dan consequence. Sedikit demi sedikit, terangkan pada mereka Peraturan2 di rumah anda.

2) Explain
Beri penerangan ringkas akan consequence tindakan anak anda. Contohnya, jika si comel menggunakan krayon menconteng dinding, mereka perlu membantu anda membersihkan diniding dan tiada lagi krayon untuk hari ini. Dan jika perkara sama berulang lagi, terangkan bahawa krayon hanya digunakan di kertas, bukan di dinding ( kena sabar jugak ni, huhu)

3) Consistency
" I set the rule, You're expected to listen and accept the consequences"
Lagi awal amalkan mcm ni, lagi bagus untuk semua pihak. Tapi perlu ingat, mesti konsisten dalam menegur. Memanglah kadang-kadang sebagai ibu bapa bekerja, letih nak tengok anak 24 jam. Tapi jika teguran kadang-kadang dan tidak konsisten, kanak2 mungkin menjadi tegar dan tidak patuh.

4) Rewards
Sapa tak suka? Rewards yang dimaksudkan adalah pujian/ hadiah. Apabila anda sudah jelas dengan yes's and no's di rumah, jangan lupa beri hadiah/pujian pada perbuatan positif si kecil. Jangan memandang rendah akan perbuatan positifnya. 

Contoh, : "Mama suka adik kongsi mainan di playground tadi dengan kawan-kawan." Lebih baik drpada "Kongsi mainan dengan kawan adik!"
Dan spesifik kan pujian seperti " Bagusnya anak mama kongsi mainan dengan kawan" berbanding " Good job"

5) Weekly chart
Jika anak anda masih berpelakuan yang tak diinginkan, dan anda pun bingung memikirkannya, buat weekly chart. Lukis boxes untuk setiap hari pada setiap minggu dan tampal di dinding/ peti ais untuk rujukan anda/ anak anda. Tandakan setiap good/bad behaviour anak anda. Terangkan pada si comel, berapa kali good/ bad behaviour yang dilakukan akan diberi reward/ dihukum. ( langkah bijak untuk mendidik anak mengawal misbehaviour!)

6) Timeout
Pastikan lokasi timeout tidak lah dekat dgn game player/computer/tv. Jika tak, happy la diorng pergi time out!
Pakar menerangkan jangka masa timeout paling sesuai ialah 1 minit untuk setiap 1 tahun. Atau ada yang menerangkan sehingga anak kembali tenang.

7) Explain not just saying
Terangkan perilaku sebetulnya, bukan hanya melarang. Bukan begini " Adik, jangan lompat atas katil tu" tapi " Adik,duduk elok2 atas katil tu, kaki bersila" Haa, lebih kurang la. kikiki







5 comments:

  1. good info dear ! bukan senang nak jadi parents kan. :) thanks for the info :)

    ReplyDelete
  2. btw, nora dah link dan folo kamu :)

    nora aira
    http://norapurplebridez.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. nora: Tenkiu nora!! so sweet of you! ni yang bersemangat lagi nak blogging ni. Thanks dear. saya baru kat sini, minta tunjuk ajar tau ;) aah, insylh sama2 kita jd future mummy yg hebat! =D

    ReplyDelete
  4. Post yg sgt best for me, . Huhu. . . Keep it up, :-) btw nurin tgh wat Give Away . . . Feel free tu join. . .

    ReplyDelete
  5. TQ nurin! yes,jum jd mummy yg hebat.. (: Ok, saya join ni, bnyk kali masuk blog nurin! mana tau rezeki..hihi =D

    ReplyDelete