Tuesday 9 August 2011

Parenting Issues

Hye alls,

Hari ini nak bincang2 pasal parenting issues ( although I have no experience at all ) haha. Tapi tak kisah la kan. Learning and preparing myself,hehe.

Some parents, sorry to say, sgt2 memanjakan anak2 mereka. Dan setengah yang lain nak disiplinkan anak2, tapi tak tahu cara?

Tengah ada mood nak belajar pasal parenting guidelines, terjumpa web ni.
http://kidshealth.org/parent/emotions/behavior/discipline.html#
So informative becuse they divided the dicipline issues according to age stages.

Sini lola ceritakan summary of the article ( sapa2 yang malas nak baca macam saya, hihi ) :


Umur 0 hingga 2 tahun





1) Curiousity
Bayi pada umur ini memang mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi. Sebolehnya jauhkan bahan2 yang tak ingin mereka dekati dan jauhi perkataan no/jangan ( mungkin nak elak drpd sifat ingin belajar mereka hilang kot)

2) No
Apabila bayi anda merangkak ke arah objek yang tak diingini, dengan tenang tegah mereka "no" dan dengan segera jauhi mereka dari objek tersebut.

3) Timeout
Ini jarang diamalkan oleh budaya kita, tapi memang digunapakai di Barat. I do think it works weel because I've watched Kate plus 6, truely, she had diciplined her children very well. Dan menurit web ini, timeout adalah langkah effektif mendisiplinkan anak anda!

Kanak-kanak yang baru bergaduh/gigit/campak barang ( apa2 yang tak patut dibuat ), diarahkan untuk duduk di suatu sudut rumah untuk menenangkan mereka. Time duduk, pastikan mereka berfikir tindakan mereka tadi. Ini memupuk sikap tanggungjawab dlm diri kanak2 tersebut! Yang penting, jangan timeout lama sangat, kesian si comel.

4) Hug
Selepas timeout selesai, pastikan anak anda memuluk dan meminta maaf pada sesiapa yang mereka kasari tadi. Ini memupuk sikap toleransi, maaf memaafi dan kasih sayang dlm diri mereka!

5) Hitting
Jangan sesekali naik tangan pada si comel. Kerana sebenarnya, mereka bukan lah faham sebab mereka dipukul. Ini kerana kanak2 range umur ini tak dpt mengaitkan sebab mereka dipukul dgn kesalahan mereka. Mereka hanya akan rasa sakit sahaja.

6) Role model
Ibu bapa sbgai role model pada anak2. Percaya atau tidak, si comel akan ikut cara percakapan dan perbuatan si ibu dan si ayah! Jadi, sentiasa tunjukkan contoh percakapan dan perbuatan yang terbaik di hadapan si comel anda!






No comments:

Post a Comment